Wat is waardevolle content of toegevoegde waarde?

Beantwoord jij de vragen waar jouw potentiële klant mee zit tijdens zijn vooronderzoek vooraleer je klant tot zijn aankoopbeslissing komt? Als dat zo is, dan heb je waarschijnlijk veel bezoekers op je site en genereert je veel leads. Je potentiële klant zal je website, en dus ook je bedrijf aanzien als een meerwaarde in de oplossing voor zijn probleem. 

ALLE BERICHTEN

Wat is een lead en waarom is die zo belangrijk voor je omzet?

Tijdens gesprekken met onze klanten of hier op kantoor hebben we het dagelijks over leads.

"Hoeveel leads hebben we kunnen genereren met de campagne Verkopen in tijden van digitale revolutie?" of "Deze lead wil een afspraak voor inbound marketing, is zijn product interessant om aan inbound marketing te doen?"

Een lead is een term die bij marketingmensen constant over de tong rolt, maar velen horen het in Keulen donderen als we het hier over hebben. Omdat deze term voor elke onderneming erg belangrijk is, gaan we hier dieper op in en de soorten leads; Marketing Qualified Leads en Sales Qualified Leads.

Wat is een lead?

In mensentaal is een lead iemand die op een of andere manier interesse toont in jouw diensten, producten of merk. In het beste geval laat die je weten wie hij is. Dat kan bijvoorbeeld door het invullen van een contactformulier op je website of telefonisch.

Hier hebben we het vooral over leads die gegenereerd worden via je website omdat dit op vandaag voor zowat elk bedrijf de belangrijkste tool is om leads te genereren. Dit maakt meteen ook duidelijk waarom een goede website met veel bezoek tegenwoordig zo belangrijk is.

Hoe converteer je jouw bezoekers tot leads?

Je kan niet verwachten dat iedereen die je website bezoekt, je ook uit eigen initiatief contacteert. Zelfs iemand die oprecht geïnteresseerd is in je producten of diensten zal dat meestal niet onmiddellijk doen. Mensen zijn nu eenmaal niet snel geneigd om gegevens over zichzelf prijs te geven.

Probleem? Hmm, niet bepaald!

Als ondernemer moet je dus creatief te werk gaan om te weten wie je bezoeker is. Wanneer mensen een behoefte hebben of met een probleem zitten, gaan ze googelen naar de mogelijke oplossingen voor hun probleem. Zo komt iemand op jouw site terecht (of dat zou toch moeten). Als je een goeie site hebt, dan zal je potentiële klant enige tijd op je site vertoeven en informatie lezen over hoe jouw bedrijf zijn probleem kan oplossen. Het is uiteraard altijd mogelijk dat je onmiddellijk een vraag van die bezoeker ontvangt via je contactformulier. In dat geval heeft je onbekende bezoeker op zijn minst zijn naam en e-mailadres prijsgegeven.

 

Je bezoeker is nu
geconverteerd
tot een lead.

 

Zo makkelijk is het helaas niet altijd!
Je moet steeds indachtig zijn dat je potentiële klant veelal nog een aantal andere websites van concurrenten zal bezoeken vooraleer hij met één van de bedrijven contact opneemt. Je potentiële klant bevindt zich trouwens nog maar aan het begin van zijn koopproces of buying journey. Hij heeft echter pas vastgesteld dat hij een probleem heeft en dus nog niet klaar om te kopen.

Zorg dus dat je slimmer bent dan je concurrent!
En vooral dat je een betere website hebt dan je concurrent met nodige Call-to-Action (CTA)! Een CTA heeft als doel bezoekers op je site te identificeren of in marketingtermen, een leadconversie veroorzaken. Je kan bijvoorbeeld een technische fiche over je product aanbieden of een whitepaper met productvergelijkingen. Zelfs een download van je brochure kan in sommige gevallen te overwegen zijn. Uiteraard geef je die extra waardevolle informatie niet zomaar weg. Voor wat hoort wat! Om die extra, waardevolle informatie te kunnen downloaden vult je bezoeker netjes zijn e-mailadres en andere gegevens in en hup, weer een onbekende bezoeker geconverteerd tot een lead.

Soorten leads

Het is nu duidelijk wat leads precies zijn en hoe je die kunt genereren. Als je daarin slaagt is het belangrijk dat je leads kwalificeert want niet elke lead zal even waardevol zijn voor je bedrijf.

Er zijn twee soorten leads, Marketing Qualified Leads (MQL) en Sales Qualified Leads (SQL).

Wat is een Marketing Qualified Lead?

Ondernemers die succesvol bezig zijn met marketing, hebben goed afgelijnd wie hun ideale klant is. Dat betekent dat ze een of meerdere buyer persona hebben gedefinieerd. Een Marketing Qualified Lead of MQL is een lead die beantwoordt aan het profiel van de ideale klant binnen het bedrijf. Dus als een lead beantwoord aan een van de vooraf opgestelde buyer persona van je onderneming, dan heb je een MQL. Is dat niet het geval, dan kun je de lead als niet relevant catalogeren.

In deze fase kun je nog niet verkopen want de MQL is nog niet klaar om tot aankoop over te gaan! De MQL moet nu eerst begeleid worden doorheen zijn aankoopproces en jij dient hem ervan te overtuigen dat jouw dienst of product de beste oplossing is voor zijn probleem of behoefte. Daarom is het uiterst belangrijk dat je marketing deze lead opvolgt en voedt met interessante informatie, content met toegevoegde waarde die een oplossing biedt voor zijn probleem. 

Zo kom je meer te weten over de MQL en maak je de lead warm voor een salesgesprek!

Wat is een Sales Qualified Lead?

Een Sales Qualified Lead (SQL) is ervan overtuigd dat jouw aanbod behoort tot de mogelijke oplossingen voor zijn probleem of behoefte. De MQL staat dus op het punt om een aankoopbeslissing te nemen. Nu moet er verkocht worden! Geef de lead alle redenen waarom hij voor jouw dienst zou moeten kiezen en niet voor die van je concurrent.

 

Wil je ook meer leads verzamelen met je website
of kan je wat hulp gebruiken bij het verwerken ervan? Aarzel niet om ons te contacteren:

Contacteer ons

 

Bart Dedecker
OVER DE AUTEUR | Bart Dedecker
Annette, Franse en Italiaanse wijnen, Belgische Trappistenbieren, Ibiza, Italië. Dat zijn mijn favorieten! Een rode Bordeaux en een malse entrecote, gewoon met peper en grof zout. Ibiza en Italië daar smelt ik voor.
fusiondotweb-whitepaper-inbound-sales

 

Marketing & verkoopstrategie in digitale tijden

Contacteer ons
Recente berichten

Wat is waardevolle content of toegevoegde waarde?

Beantwoord jij de vragen waar jouw potentiële klant mee zit tijdens zijn vooronderzoek vooraleer je klant tot zijn aankoopbeslissing komt? Als dat zo ...

Read more

Wat is een goede website?

Een pareltje van een website, veel ondernemingen hebben er zo een. Vaak krijgen ze er complimenten over. Meestal wel van bestaande klanten. En toch st...

Read more

Wat is een lead en waarom is die zo belangrijk voor je omzet?

Tijdens gesprekken met onze klanten of hier op kantoor hebben we het dagelijks over leads. "Hoeveel leads hebben we kunnen genereren met de campagne V...

Read more

Ontdek met Leadfeeder wie je site bezoekt

Waarom je een website hebt? Precies! Omdat potentiële klanten of leads jouw onderneming zouden leren kennen. Omdat je wil dat ze jouw producten of die...

Read more