Wat is waardevolle content of toegevoegde waarde?

Beantwoord jij de vragen waar jouw potentiële klant mee zit tijdens zijn vooronderzoek vooraleer je klant tot zijn aankoopbeslissing komt? Als dat zo is, dan heb je waarschijnlijk veel bezoekers op je site en genereert je veel leads. Je potentiële klant zal je website, en dus ook je bedrijf aanzien als een meerwaarde in de oplossing voor zijn probleem. 

ALLE BERICHTEN

Wat is een goede website?

Een pareltje van een website, veel ondernemingen hebben er zo een. Vaak krijgen ze er complimenten over. Meestal wel van bestaande klanten. En toch stellen deze bedrijven vaak vast dat er geen leads binnenkomen. Hoe komt dat?

Deze keer gaan we het niet hebben over SEO, responsive webdesign (wat is responsive webdesign?), snelheid en alle andere technische kenmerken, die uiteraard wel heel belangrijk zijn om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google, maar wel over het aantrekken van bezoekers en het genereren van leads. 

Een goede website staat voor velen gelijk aan een mooie, responsive website.
#FAIL

Uiteraard moet je website professionaliteit uitstralen en goed ogen! Maar wat ben je met een snelle, mooie, responsive website als er geen bezoek komt? Juist, nada!

Laat je niet verleiden door een gewiekste websiteverkoper!

Veel bedrijven laten zich verleiden door een gewiekste website verkoper die uitpakt met mooie referenties. Eén voor één zien de designs er prachtig uit en hopelijk zitten ze technisch ook goed in elkaar. Maar stel diezelfde verkoper de vraag: Hoeveel bezoekers heeft je klant maandelijks op zijn mooie website? éHoeveel leads converteert je klant met zijn website? Dan zou het kunnen dat hij begint rond de pot te draaien of in angstzweet uitbreekt. Net dat is wat je moet bereiken met je website! Veel bezoekers aantrekken zodat je veel leads kan verzamelen. Ze zijn de brandstof van je onderneming.

Een website is geen sales pitch, maar één en al toegevoegde waarde voor je ideale klant!

Heel veel websites zijn opgebouwd vanuit de focus om producten of diensten te verkopen en dat is een foute redenering. Als je dit leest, ben je nu waarschijnlijk aan het fronsen? Goed, niet erg, het wordt zo duidelijk wat ik bedoel. Als je focus zuiver op verkoop ligt, dan sla je de consideration stage van de buyer's journey over. In mensentaal; als je potentiële klant nogmaar pas heeft vastgesteld dat hij een probleem of behoefte heeft, dan is hij nog niet klaar te kopen of te beslissen voor welke oplossing hij zal gaan. Je bent te vroeg om een deal te sluiten, want zijn vooronderzoek is nog totaal niet rond. De klant heeft nog niet kunnen vaststellen welke oplossingen er allemaal bestaan voor zijn probleem. 

Een verkoopspraatje is geen toegevoegde waarde

Een website dient er in de eerste plaats voor, om mensen die een probleem of behoefte hebben, te informeren. Je trekt ze als het ware binnen in je winkel. Dat doe je door waardevolle content of toegevoegde waarde te publiceren. Content die antwoorden biedt. Een verkoopspraatje is geen toegevoegde waarde. Met een verkoopspraatje sluit je de deal nadat je toegevoegde waarde hebt aangeboden én de potentiële klant overtuigd is dat jij een goede oplossing hebt voor zijn probleem. De klant zal automatisch overwegen om bij jou te kopen als hij daar klaar voor is, omdat je zonder dat hij het zelf beseft, vertrouwen hebt opgebouwd. Door jouw kennis en meerwaarde met hem te delen, behoor je tot de mogelijke opties tijdens zijn beslissingsfase.

Als je website teveel gefocust is op onmiddellijk verkopen en dus te weinig of geen antwoorden biedt op vragen die mensen stellen als ze op zoek zijn naar een oplossing, dan val je bijna altijd af wanneer je potentiële klant klaar is om te kopen. Je mag zelfs stellen dat je nooit in aanmerking zult komen, want content is de basis om organisch gevonden te worden in zoekmachines. Is je website een pover stukje over jezelf, diensten en producten, dan zal je nooit hoog scoren in Google. Als dat zo is én je wil gezien worden, dan zit er niets anders op om veel te adverteren in zoekmachines, social media en andere marketingkanalen. Meestal een dure aangelegenheid.

Biedt je concurrent die antwoorden wel op zijn website én voert hij de juiste online marketing, dan hebben we een winnaar! Mensen zullen door hun vraag te googelen op de website van je concurrent terecht komen, omdat hij hoog scoort in de zoekresultaten van Google.

Tijd om bezoekers te identificeren of leads te genereren

Een van de zoveel voordelen van een goede website. Nu we beseffen dat waardevolle inhoud met toegevoegde waarde heel belangrijk is om websitebezoekers aan te trekken, is het tijd om onze bezoekers te identificeren. We gaan leads genereren!

Ook hier loopt het vaak fout! Call-to-Action wordt vergeten en een knop contacteer ons is echt onvoldoende

Waar kunnen bezoekers hun naam, e-mail en eventueel andere gegevens ingeven op jouw website? Alleen via de contactpagina? Als het antwoord daarop ja is, dan is er werk aan de winkel en moet er nagedacht worden welke Call-to-Actions (CTA's) we kunnen implementeren.

Een CTA kan zijn;

  • Download van een whitepaper of e-book
  • Livechat service
  • Vraag een gratis demo aan
  • Wil extra informatie?

Als je weet welke CTA's interessant kunnen zijn voor jouw merk, product of dienst, dan kan je bepalen hoe en waar deze te implementeren in je website. Je zal zien dat je vele inspanningen, op afzienbare termijn, veel meer leads met zich mee zullen brengen. 

Alvast veel succes!

 

Wat is een lead?

Lees alles over leads en leadsconversies op onze blogpost Wat is een lead en waarom is die zo belangrijk voor je omzet?

 

 

Kunnen we je helpen om van je website een succes te maken?
Laat het ons even weten:

Contacteer ons

Bart Dedecker
OVER DE AUTEUR | Bart Dedecker
Annette, Franse en Italiaanse wijnen, Belgische Trappistenbieren, Ibiza, Italië. Dat zijn mijn favorieten! Een rode Bordeaux en een malse entrecote, gewoon met peper en grof zout. Ibiza en Italië daar smelt ik voor.
fusiondotweb-whitepaper-inbound-sales

 

Marketing & verkoopstrategie in digitale tijden

Download het e-book »  <https://pages.fusiondotweb.be/marketing-verkoopstrategie-in-tijden-van-digitale-revolutie>
Recente berichten

Wat is waardevolle content of toegevoegde waarde?

Beantwoord jij de vragen waar jouw potentiële klant mee zit tijdens zijn vooronderzoek vooraleer je klant tot zijn aankoopbeslissing komt? Als dat zo ...

Read more

Wat is een goede website?

Een pareltje van een website, veel ondernemingen hebben er zo een. Vaak krijgen ze er complimenten over. Meestal wel van bestaande klanten. En toch st...

Read more

Wat is een lead en waarom is die zo belangrijk voor je omzet?

Tijdens gesprekken met onze klanten of hier op kantoor hebben we het dagelijks over leads. "Hoeveel leads hebben we kunnen genereren met de campagne V...

Read more

Ontdek met Leadfeeder wie je site bezoekt

Waarom je een website hebt? Precies! Omdat potentiële klanten of leads jouw onderneming zouden leren kennen. Omdat je wil dat ze jouw producten of die...

Read more